Sosiale medier

Har du annonsert i sosiale medier og ikke fått resultatene du ønsker? Eller vurderer du å starte opp, men vet ikke hvor du skal begynne? Sosiale medier er en stor og viktig arena for markedsføring på nett. Det er viktig at din bedrift er synlig her.

Må bedrifter bruke sosiale medier?

Svaret er definitivt ja! Har du en bedrift, og har du kunder, bør du være synlig på sosiale medier.

Sosiale medier lar bedriften din kommunisere direkte med kundene. Det skaper relasjoner du ikke får på en ordinær nettside. På sosiale plattformer, der kommunikasjonen gjerne er mer uhøytidelig, kan du vise mer av bedriftens «personlighet». Du kan skaffe «følgere» som er interessert i det bedriften din tilbyr, og bygge lojalitet til produktet eller tjenesten du selger.

Men husk at det er langt bedre å ha god og aktiv tilstedeværelse på 1–2 forskjellige medier enn halvhjertet prøve å rekke over alle.

Målretting: Annonser direkte til målgruppen

De fleste sosiale medier lar deg opprette annonser til en spesifikk målgruppe, basert på blant annet interesser, alder, kjønn, bosted, osv.

Det betyr at du kan skreddersy budskap til grupper med høy grad av interesse for produktet/tjenesten ditt.  Resultatet? Bedre effekt av kronene enn for eksempel avisannonser!

Vi hjelper deg på sosiale medier

Facebook-annonsering

Facebook er plattformen de aller leste kjenner til, og kanskje det viktigste mediet du bør benytte. Godt over 80 % av Norges befolkning har Facebook-profil og nesten 3 millioner nordmenn bruker Facebook hver dag.

På Facebook når du store deler av befolkningen, uavhengig av hvem markedsføringen henvender seg til. Kanalens unike verktøy lar deg segmentere etter mange kriterier:

● Alder
● Kjønn
● Geografi
● Sivilstatus
● Interesser
● Atferd

Tenk deg at du selger babyprodukter fra en butikk i sentrum. Du har også en nettbutikk, men ønsker flere kunder til den fysiske butikken. Da kan du velge at annonsene dine bare skal vises til menn og kvinner mellom 18 og 40 år som er bosatt innen 2 km fra butikken. Legger du også til personer som tidligere har besøkt nettsiden din, øker du treffsikkerheten betraktelig.

Retargeting – til de som allerede har vist interesse

Alle har vi besøkt nettsteder og sett på varer. I ettertid dukker det gjerne opp annonser for de samme produktene. Dette kalles retargeting eller remarketing, og innebærer annonsering mot personer som på en eller annen måte har vist interesse for det du tilbyr.

Retargeting var lenge forbeholdt Google Ads, men er nå tilgjengelig på Facebook også. Det betyr for eksempel at du kan målrette annonsene dine mot brukere som allerede har oppsøkt din Facebook-side eller vist interesse for en av dine tidligere annonser. Slik sikrer du at annonsen din blir vist til en meget relevant målgruppe. Svært effektivt!

Hvordan fungerer det?

Den innsamlede informasjonen kan grupperes i kategorier, som så danner grunnlag for ulike retargeting-lister. Deretter opprettes det annonser som er tilpasset hver liste. Innhold og utforming kan for eksempel skreddersys etter alder, geografi og tidligere innkjøp

Hva koster Facebook-annonsering?

Facebook gir deg full kontroll over kostnader knyttet til annonseringen din, og du kan tilpasse budsjettet slik du selv ønsker. Du velger hvor lenge kampanjen skal vare, og hvor mye du ønsker å bruke.

Du kan velge om du vil betale for antall klikk på annonsene dine eller antall visninger. Det betyr at dersom du har valgt antall klikk, betaler du ingenting for de som ignorerer eller ikke klikker på din annonse. På denne måten kan du også få eksponert din bedrift, merkevare eller logo til tusenvis av mennesker til en meget rimelig penge.

Vi hjelper deg i gang med Facebook-annonsering

I Aptum hjelper vi deg med å komme i gang med annonseringen og jobber for at du skal få mest mulig igjen for pengene dine. Vi har lang erfaring og vet hva som fungerer.

Hva gjør vi?

● Utformer og designer annonser tilpasset din målgruppe
● Definerer din målgruppe og sørger for at annonsen din kun blir vist til relevant publikum
● Kontinuerlig måling av resultater og effekt
● Kontinuerlig oppfølging og rapportering

Instagram-annonsering

Instagram er det ideelle stedet for å vise frem visuelle elementer som bilder og video og er tilrettelagt for at du enkelt skal kunne dele det med verden.

Ordne alt gjennom din Facebook konto

Instagram er eid av Facebook og du kan opprette og drifte Instagram-annonser fra din Facebook-side. Annonseringen bygger på de samme prinsippene og annonsene dine kan målrettes på samme måter. Hovedvekten av brukerne er kvinner mellom 20 og 40 år. Typiske bedrifter som bør være tilstede på Instagram er kles- og skobutikker, interiørbutikker, restauranter, fotografer, mv.

Hva koster det å annonsere på Instagram?

Som nevnt bygger Instagram-annonsering på de samme prinsippene som ved annonsering på Facebook. Dette betyr at du har full kontroll på hvor mye du ønsker å bruke, og står fritt til å velge om du vil betale for antall klikk (CPC) på dine annonser eller antall visninger.(CPM) Du kan også betale pr. engasjement i form av antall likes, kommentarer og diverse.

Sluttprisen avgjøres av Instagram relevance score som er en slags poengsum i forhold til hvor relevant annonsen din er for målgruppen du sikter deg inn mot. Det er derfor meget viktig at det jobbes med å finne passende budskap og velge riktig målretting.

LinkedIn-annonsering

LinkedIn er et forretningsorientert sosialt nettverk og gir en unik mulighet å nå ut til bedriftsmarkedet. Driver du med B2B kan du annonsere dine tjenester direkte til relevante og potensielle kunder. Det er også en en ypperlig plattform for rekruttering.

På samme måte som Google Ads og Facebook, kan annonsene målrettes etter mange ulike kriterier. Driver du med rekruttering kan du for eksempel målrette en stillingsannonse direkte mot personer med en lignende stilling, eller som har registrert at de er interessert i en type stilling du er ute etter.

Vi hjelper deg med å optimalisere dine annonser

På lik linje med Google Ads og Facebook, betaler du som regel hver gang noen klikker på din annonse.

Kostnaden pr. klikk og hvilke resultater du klarer å oppnå avhenger av flere faktorer:

● Annonsetekst – er den tilpasset din målgruppe?
● Landingsside – er siden relevant i forhold til annonsen?
● Riktig målretting
● Optimalisering, testing og måling av effekt

Aptum har flere eksperter med lang erfaring med annonsering i sosiale medier og kan vise til gode resultater. Ta kontakt, så hjelper vi deg.