Meny
"helhetlig og helhjertet"

Innholdsmarkedsføring

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring handler om å utvikle og distribuere innhold som er interessant og relevant for din målgruppe og potensielle kunder. Målet er at kundene skal ha din butikk og merkevare i tankene når de gjennomfører et kjøp, og dermed få økt tilknytning til din virksomhet.

God innholdsmarkedsføring, eller content marketing, tilbyr historier og stoff som oppleves som nyttige, interessante eller inspirerende. Innholdet skal engasjere og bidra til å styrke relasjonen til kundene dine.

Innhold kan publiseres i egne kanaler som nettside og i sosiale medier.

Aptum har bred erfaring med innholdsmarkedsføring og produserer blant annet:

● Artikler med journalistisk format til print og digitale kanaler
● Fagblogger
● Video

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

Å skape relevant og verdifullt innhold er en del av å være synlig på nett. Når noen søker etter varer eller tjenester du leverer, bør du havne så høyt som mulig på søkeresultatets første side. Innholdsmarkedsføring kan være et godt redskap på veien dit:

● Gode tekster gjør at din nettside blir rangert høyere i søkemotorene som Google og Bing.
● 70 % av alle kjøp i Norge starter med et nettsøk. 90 % av oss bruker Google.
● Du får stor grad av kontroll over kommunikasjonen fra din bedrift.
● Du får vist kompetansen og kunnskapen i bedriften.
● Du bygger langsiktig relasjon til kundene. Det gir økt troverdighet.
● Innhold kan gjenbrukes og publiseres i flere kanaler.
● Innholdsmarkedsføring er kostnadseffektiv markedsføring.

Hvordan skal innholdet distribueres?

Innholdet er ferdig, men hva nå? Skal artikkelen deles på Facebook og/eller Linkedin? Skal videoen publiseres på Facebook, Instagram og Linkedin? Før innholdet er laget, bør du ha en strategi for hvor det skal publiseres – og om du skal betale for økt spredning. En tydelig plan og klare målsetninger i forkant gjør det lettere å måle effekten underveis.

Kunde etter innholdsmarkedsføring

Aptum har selv opplevd å få nye kunde gjennom innholdsmarkedsføring. I september 2018 skrev vi et blogginnlegg om å komme i gang med Instagram Shopping. Innlegget ble funnet gjennom organisk søk fra en Oslo-bedrift som ønsket å benytte løsningen som salgsplattform. Det ble søkt etter informasjon, og blogginnlegget vårt dukket opp som et av de mest relevante treffene. I dag er bedriften kunde hos oss.

Andre eksempler på innholdsmarkedsføring

Mange store og små selskaper har tatt i bruk innholdsmarkedsføring som en del av markeds- og kommunikasjonsstrategien. DNB har for eksempel opprettet en avdeling kalt «DNB Nyheter», med formål å opplyse om økonomi gjennom engasjerende og motiverende kommunikasjon. I våre egen region publiserer Sparebanken Sør økonomiartikler på blogg og i aviser, og Sørmegleren legger ut forbrukerstoff med jevne mellomrom. Begge selskaper benytter Aptum som leverandør.

Er du klar til å begynne?

Før du gir deg i kast med innholdsmarkedsføring, bør du gjøre deg opp noen tanker om:

● Hva slags innhold skal vi lage?
● Hvem er din målgruppe?
● Hva slags innhold ønsker vår målgruppe å lese/se?

Trenger du hjelp og ønsker bistand med innholdsmarkedsføring? Ta kontakt, så hjelper vi deg!