Kunstig intelligens har virkelig skutt fart i 2023. Nå tilbyr Meta og Snapchat muligheten til å betale for en annonsefri opplevelse. Hvordan kan vi forvente at sosiale medier blir for bedrifter i 2024? Vår fagansvarlig for sosiale medier, Angela Johannessen Nygård, deler her sine trendspaninger.
1. Bedre annonsering med kunstig intelligens
Etter at ChatGPT ble lansert i slutten av november 2022, har kunstig intelligens hatt en enorm utvikling. For å lykkes med digitale strategier i 2024, vil det være avgjørende å utforske mulighetene KI bærer med seg. Allerede i dag kan du for eksempel la KI optimalisere Meta-annonsene dine. KI tilpasser annonsene til hver enkelt bruker, med mål om å øke sannsynligheten for samhandling.
Og flere muligheter skal det bli! I skrivende stund testes KI til å svare på meldinger på bedriftssider i Messenger. Etter hvert vil Meta tilby KI-genererte annonsetekster og bakgrunnsbilder til produkter.
Her er det mye å vinne på å ha en nysgjerrig innstilling. Test nye muligheter i kampanjeoppsettet etter hvert som de dukker opp, for å stadig forbedre effekten av annonseringen i sosiale medier.
2. Innhold som oppleves ekte skiller seg ut
Det er ingen tvil om at KI vil føre til økt produksjon av innhold på internett. Sammen med dette vil det også vokse frem en økende mistillit til det man eksponeres for. En undersøkelse utført av Hootsuite Social viste at mens virksomheter omfavner KI, er forbrukere mer skeptiske. 62 % oppga at de i mindre grad ville engasjere seg med og stole på innholdet, dersom de visste at det var generert av KI. Jo eldre personer var, jo mer skeptiske var de.
Med bakgrunn i disse momentene vil det være avgjørende å skape unikt, menneskelig innhold som ikke er klippet og limt fra en chatbot, for å skille seg ut fra mengden.
Inviter på innsiden, frem de ansatte og løft UGC (brukergenerert innhold). Sistnevnte er en svært kostnadseffektiv måte å markedsføre på, og møter et økende brukerønske om å høre fra ekte mennesker, kunder som seg selv, fortelle om merkevarer.
3. Samarbeid med innholdsskapere
Samarbeid med influencere, eller innholdsskapere, har fått en stadig viktigere rolle i moderne markedsføringsstrategier. Dette er ikke overraskende når studier har vist hvordan anbefalinger fra influencere kan være effektivt for salgsfremmende kampanjer, særlig blant GenZ og Milliennials. Trenden vi ser nå er at slike samarbeid har blitt mer tilgjengelige. Det er en større etterspørsel blant annonsører for å samarbeide med mikroinfluencere.
For å oppnå best mulig effekt av et slik samarbeid vil det være avgjørende å velge en innholdsskaper som kundene liker, ligner på og ønsker å identifisere seg med – fremfor følgertall. La også innholdsskaperne få kreativ frihet. De kjenner målgruppen sin best, og vet hva som vil engasjere dem.
Samarbeid med innholdsskapere har blitt enda mer relevant etter at Meta og Snapchat lanserte sine annonsefrie betalingsløsninger. Organisk innhold fra innholdsskapere vil sikre at bedrifter når målgruppene sine, også de som er bak betalingsløsningene.
4. Sosiale medier brukes som søkemotor
Sosiale medier brukes aktivt for å søke etter informasjon, produkter eller underholdning. Denne søketrenden er ekstra tydelig blant Gen Z, som i økende grad foretrekker TikTok og Instagram som søkemotor.
De sosiale kanalene og deres algoritmer tilpasser seg stadig de nye brukervanene, og det finnes nå flere nyttige grep enn den gode, gamle (og fremdeles effektive) hashtagen for å øke synligheten på søk.
En opplevelse fra en kollega her i Aptum illustrerer denne trenden godt. Hun skulle handle en julegave i en nettbutikk, og bestemte seg for å teste et tips hun hadde fått fra venner i Gen Z:
«Før du handler på nett, sjekk alltid om en influencer på TikTok har en rabattkode.»
De visste hva de snakket om. Et kjapt søk på TikTok gav 15 % rabatt på kjøpet, ved bruk av en rabattkode fra en influencer. I tillegg til bruken av TikTok som søkemotor, ble dette nok en påminner om effekten av influencermarkedsføring.
Noen raske tips!
- Sjekk hvilke søkeord som driver trafikk til ditt nettsted i GA4, og implementer disse i innleggsteksten
- Ta makten i egne hender og legg inn egen «alternativ tekst» på bildene dine selv, for økt søkbarhet
- Oppdatert navnet ditt (ikke brukernavnet) på SoMe til å inneholde det du ønsker å rangere på. F.eks. er vårt navn “Aptum – Sørlandets ledende merkevarebyrå”
5. Video – ikke alltid kort og godt?
TikTok var trendsetteren for det korte videoformatet som har dominert sosiale medier de siste årene. Ser vi til TikTok igjen, kan mye tyde på at det nå også blir rom for å leke med lengre videosnutter på SoMe. TikTok tester å øke makslengden på videoinnhold til 15 minutter, og krever samtidig at innholdsskaperne i deres «Creator fond» lager videoer som er over 1 minutt lange.
Dette er godt nytt for dem som ønsker å ta «SoMe som søkemotor» på alvor.
For å klare å besvare spørsmål som søkes etter på en god måte i videoformat, vil man ofte behøve mer enn 15 – 30 sekunder per snutt. Skap, test og se hva målgruppen din responderer best på!
Det er ingen tvil om at 2024 blir et spennende år på sosiale medier. Er din bedrift klar for å gripe fatt på de nye mulighetene som finnes? Ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne med å lage en strategi som gjør at din bedrift skiller seg ut fra mengden.