Trender på Google i 2024

Se flere artikler

Kenneth Einarsen, fagansvarlig for Google hos Aptum.

De aller fleste har fått med seg at kunstig intelligens har gjort sitt store inntog på mange arenaer i 2023. Google er normalt ivrige på å endre, teste og oppdatere alle sine systemer, og med utviklingen vi har sett det siste året blir tempoet garantert ikke noe lavere nå. Hva bør man være obs på for Google i 2024? Vår fagansvarlig for Google, Kenneth Einarsen, kommer her med sine tips.

1. Kunstig intelligens vil endre måten vi bruker organisk søk

Google har lenge brukt maskinlæring som en viktig del av både søkemotoren sin, men Bard og dets videreutviklinger (Google sitt svar på ChatGPT) kan fort bli den største endringen i hvordan man søker etter informasjon på mange år.

En helt konkret konsekvens vil være at andelen såkalte «null-klikk søk» vil gå opp, altså søk der brukeren finner det de leter etter direkte i søkeresultatet uten å gå videre til en nettside. Mange kommer til å oppleve at man mister noe trafikk til nettsiden sin her, og det å legge innholdet sitt til rette for at KI-robotene skal kunne fange det opp og bruke det i svarene sine blir en ekstra variabel å ha i bakhodet.

Hvis ikke du vet hva du skal jobbe med på nettsiden din i starten av året, er vårt stalltips at du legger litt innsats i en skikkelig god FAQ-side med direkte, relevante svar på typiske spørsmål du vet eller kan tenke deg at brukere lurer på om produktene eller tjenestene du tilbyr.

Og hva med å bruke KI til å hjelpe deg med å lage innholdet? Google sier selv at de ikke straffer innhold som er KI-generert – de ønsker som tidligere først og fremst å lede brukere til relevant, nyttig og unikt innhold, uavhengig av om det er skrevet av en maskin eller et menneske. Mange KI-tekster kan være generaliserende og lite unike, så det viktigste grepet du kan ta for å tilpasse den er sannsynligvis å være så konkret som mulig ved å fylle på med eksempler, erfaringer, caser, statistikk, etc. som du selv sitter på.

2. Annonsesystemet Google Ads dreier stadig videre mot mer automatisering

Det er allerede ganske mange år siden annonseringen på Google begynte å ta i bruk diverse muligheter for automatisering, for eksempel for å automatisk teste hvilke annonsetekster som gjør det best. Her skjer det nok ikke noe helt revolusjonerende det neste året, men automatiseringen vil helt sikkert fortsette å øke steg for steg. Uansett er det er par grep man kan ta som alltid vil være hjelpsomme.

Stadig flere annonseformater kan vises automatisk på mange ulike flater, med for eksempel både tekstannonser, bilder, og video på YouTube, og vil vises oftere der de fungerer best. Det som kommer ut av disse vil nødvendigvis bare være like bra som materiellet man mater inn, og det er stadig viktigere å bygge opp for eksempel en god bildebank med kvalitetsmateriell å plukke fra.

Tar man bilder eller video til bruk i sosiale medier, sjekk opp hvilke formater man trenger til Google og få de med samtidig. Skriver man knallgode, minneverdige tekster til bruk på nettsiden, ta ut noen snutter som har passende lengde til annonsetekster.

Har man en nettbutikk, så ikke glem at produktbildene på nettsiden gjerne brukes i shopping-annonser, så at disse viser frem produktet på en god måte er avgjørende.

Overordnede spørsmål om hva man ønsker å oppnå med annonseringen og hvordan man vil nå dem, er det fortsatt viktig å ta styringen på selv.

  • Hva klarer man å måle, og hvilke mål skal ulike kampanjer styres mot?
  • Hvilke annonseflater passer best for målene man har satt seg og materiellet man har tilgjengelig?
  • Hvordan kan man matche annonseaktiviteten med kjente sesongvariasjoner gjennom året?
  • Hva er en god kanalmiks når man skal nå ut både på Google og andre flater som sosiale medier samtidig?

Svarene her vil avgjøre hvordan man best kan legge til rette for at automatiseringen kan fungere best mulig.

3. Cookies, personvern, GDPR og sporing blir fortsatt en hodepine

Mange er kanskje rimelig drittlei av å styre med kompliserte begrensninger og krav som har kommet i forbindelse med GDPR de siste årene, men det det slutter dessverre ikke her. Google er på vei til å fase ut tredjeparts-cookies fra nettleseren Chrome, og har nylig annonsert at de allerede har begynt å teste dette for en liten andel av Chrome-brukere. Nye samtykkekrav er også rett rundt hjørnet.

Begge disse kan kreve justeringer for å kunne fortsette med for eksempel personalisert markedsføring på en god måte. Mye vil kunne løses av de ulike leverandørene av cookie-løsninger, men det er allikevel viktig å følge med selv.

Å få tatt en skikkelig gjennomgang av hva du kan spore på nettsiden din, og hvordan, er sannsynligvis det kraftigste enkeltgrepet du kan ta for å være godt rustet for tiden fremover.

Uansett om usikkerheten som har herjet de siste årene fortsetter, er et godt datagrunnlag det beste du kan ha for å ta de rette avgjørelsene.

4. Google Analytics 4 forsvinner ikke

Et kort, men særdeles viktig punkt og kanskje en nødvendig påminner for noen. Overgangen til den nye Google Analytics-versjonen fra juli 2023 har vært vanskelig for mange å venne seg til, og spesielt at grunnleggende menyer både ser annerledes ut og måler en del tall på nye måter har skapt problemer. Samtidig er det ikke annet å gjøre enn å hoppe i det og sette av noen timer til å gjøre seg godt kjent med det hvis man skal forstå hva som foregår på ens egen nettside fremover.

Dette er nok temaet vi med god margin har blitt spurt mest om, holdt flest kurs om, og snakket mest med kunder om i andre halvår i 2023 – så trenger man hjelp med å komme i gang er vi etter hvert godt vant med å gi en guidet tur gjennom det grunnleggende. 🙂

5. Den fysiske butikken er ikke død

De som ikke hadde satset på nettbutikken sin fikk seg som kjent en kraftig oppvekker i mars 2020. Det har naturlig nok vært et voldsomt fokus på netthandel og vanskelige tider for mange fysiske butikker i et par år, men de som kommer seg gjennom en slik nedgangsperiode stiller jo ofte sterkt når det lysner igjen. For eksempel forventer Virke i sine prognoser at utviklingen i detaljhandelen kan snu til det bedre i løpet av 2024, og de ser at de mest lønnsomme handelsaktørene har god tilstedeværelse både fysisk og på nett.

Nettopp samspillet og helheten mellom de ulike flatene opplever vi også som viktigere enn noensinne. De aller fleste forbrukere har for eksempel en klar forventing om å kunne undersøke produkter på nettet før de drar for å se på det i en fysisk butikk.

En spennende mulighet man kan ha på Google-annonsering er å måle antall besøk i fysisk butikk etter å ha blitt påvirket av annonser, gitt at man har mange nok besøk i butikkene sine til at det kan gjøres på en trygg måte mtp. personvern. For å forstå det reelle bidraget kan man forsøke å regne seg frem til en konkret gjennomsnittlig verdi av å få en kunde i butikken, og legge den direkte inn i annonsesystemet – slik forstår også systemet verdien av besøkene. Ellers kan man selvfølgelig alltid vurdere normale annonser målrettet kun i et relevant geografisk nedslagsfelt.

Trenger din bedrift hjelp med å løfte tilstedeværelsen sin på Google, eller er du bare nysgjerrig på en prat om hvilke muligheter som finnes? Ta kontakt da vel!

Se flere artikler