Å drive nettbutikk i 2023 uten å ha noe form for analyseverktøy, er som å seile uten kompass. Du beveger deg i en retning, men for alt du vet er du helt ute av kurs. For å få skuta på rett kjøl, trenger du et kompass, eller i dette tilfellet: Et analyseverktøy.
Når man jobber med nettbutikk og annonseringsverktøy som Google Ads, er den viktigste jobben å ta avgjørelser som er underbygget av data. Det finnes flere analyseverktøy som kan gi dette datagrunnlaget. Hos Aptum foretrekker vi Google Analytics.
Hvorfor trenger jeg Google Analytics til min nettbutikk?
Bli kjent med kundene som besøker nettbutikken, og få informasjon om følgende punkter:
- Hvor brukerne dine kommer fra: by/fylke/land
- Demografi: alder og kjønn
- Kanal (som sosiale medier, Google Ads, organisk, email)
- Antall besøk til ulike sider/produkter
- Enhet – Mobil/PC
- Hvor mange brukere som forlater handlekurven
- Antall salg
- Omsetning
En av styrkene til Analytics er hvordan denne informasjonen kan kombineres. Nyttige rapporter/dashboards gir innsikt i hvilke målgrupper som er gode og hvilke som ikke fungerer like bra. Går du analytisk til verks, er det mye informasjon å hente. Denne informasjonen kan brukes til å forbedre nettsiden, planlegge målrettet innhold og styring av kampanjer.
Hvordan kan et godt datagrunnlag hjelpe med å styre kampanjer? Med riktig sporing og kobling mot Google Ads vil du se hvor mye du har får igjen for pengene du har investert i annonsering. Videre får du tall og statistikker knyttet til kampanjer, søkeord, merkevarer og produkter. Trikset er gjerne å legge pengene der du får mest igjen, og kutte ned der du ikke treffer marginene dine.
Men hvordan få mest for pengene? Du henter ut informasjon i Analytics om hvor mye man får igjen for innsatsen og pengene som er lagt i de ulike kanalene/kampanjene
Et kjapt eksempel:
Du setter opp en kampanje, og investerer 10 000,- i annonser for en merkevare eller produktkategori. Etter endt kampanjeperiode har dette gitt salg til en verdi av 55 000,-. Med dine marginer, trenger du for eksempel å få tilbake 3 x av investert annonsespend for å dekke kostnader til f.eks. materialer, lagerutgifter, produksjon, avgifter og frakt.
I dette eksempelet vil du få 25. 000,- i ren fortjeneste. Ved å kjenne dine marginer, og hente ut riktige tall i Analytics, får du kontroll på investerte midler, og hvor mye du får tilbake i fortjeneste. Denne kunnskapen kan du videre bruke til å prioritere budsjettfordelingen din.
Nylige oppdateringer fra Google
Google Analytics har nylig fått en oppgradering på nettbutikkfronten, du kan lese mer om de spesifikke detaljene her. I korte trekk er det lagt til flere nye elementer og dimensjoner i rapportene til Analytics. Her kan du se enda mer detaljert statistikk rundt enkeltprodukter enn det som har vært mulig tidligere.
På nåværende tidspunkt er det fortsatt noen rapporter som ikke er blitt videreført fra Universal Analytics, f.eks. »shopping behavior» og »checkout behavior». Det finnes en løsning her. Rapportene er som nevnt ikke tilgjengelige som standard/forhåndsdefinerte rapporter, men ved å bruke explore- seksjonen, kan du lage en egendefinert rapport som lar deg se disse funnelene.
Funnels kan gi mye bra innsikt i hvordan besøkende bruker nettbutikken din. Eksempelet under viser andelen besøk som stegvis leder til et kjøp, og prosentvis hvor mange brukere som har falt av underveis.
Besøkt nettsiden → Sett på et produkt → Lagt i handlekurv → Påbegynt checkout → Fullført kjøp
I dette eksempelet har vi satt opp en funnel i explore-seksjonen av Analytics 4, og definert stegene etter hva vi var interessert i å undersøke nærmere. Her er det mye man kan hente ut data om, og spennende rapporter som kan skreddersys ditt informasjonsbehov.
Man kan segmentere basert på brukere fra ulike kanaler og f.eks. aldersgrupper. Dermed kan man sjekke om målrettingen av annonser treffer bra eller dårlig. Forlater brukere fra epost-markedsføringen handlekurven i mye større grad enn andre grupper, om hvis ja – hvorfor?
Gjennom egendefinerte rapporter er det altså mye nyttig å hente fra Analytics for din nettbutikk. I tillegg kan man enkelt lage målgrupper basert på de som forlater ulike steg av trakten. Disse kan igjen treffes med re-marketing, om man importerer målgruppen videre til Google Ads.
Avslutningsvis
Bruker du allerede et analyseverktøy til nettbutikken din? Bra! Men dersom dette verktøyet er Universal Analytics, og du ikke har startet migreringen til Google Analytics 4, må du foreta deg noe umiddelbart. Vi har forresten skrevet litt om dette her, for deg som er interessert i å lese mer om dette.
Dersom du ikke bruker analyseverktøy til nettbutikken – kom i gang! Er du usikker på hvordan det skal settes opp og implementeres? Ta gjerne kontakt med oss i Aptum for en prat om hvordan vi kan hjelpe deg og din nettbutikk.