Googles nyeste algoritmeoppdatering fra april 2025 sender et kraftig signal til markedsførere og innholdsskapere verden over: kvalitet og autentisitet er ikke lenger bare ønskelig – det er avgjørende for synlighet på nett. Budskapet er klart: innhold laget av KI må brukes med klokskap.
Luker ut innhold av lav kvalitet
Markedsførere har fått et helt nytt arsenal av AI-verktøy det siste året – fra tekstgeneratorer som skriver annonser og blogginnlegg, til bildegeneratorer som lager reklamevisuals. Men nå tar Google for alvor opp kampen mot falske anmeldelser og lavkvalitetsinnhold. De bruker selvsagt KI selv i dette arbeidet – nye modeller analyserer språket og oppførselen til brukeranmeldelser for å luke ut svindel og genererte «spam-omtaler».

Seriøst innhold vinner
For bedrifter som kanskje har begynt å bruke KI til å generere produktomtaler eller fyllmasse-innhold for SEO, er meldingen klar: ekte kvalitet vinner. Vi har allerede sett eksempler: Et markedsføringsteam opplevde at trafikken falt 18 % etter at de byttet til auto-genererte artikler uten tydelig ekspertstemme. Løsningen? De la inn personlig innsikt og faglig tyngde i tekstene igjen – og vips, trafikken steg. Dette underbygger Googles egne retningslinjer om “E-E-A-T” (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) – innhold som skal rangere høyt, må vise at det har menneskelig ekspertise og troverdighet. Så ja, bruk gjerne KI for å effektivisere innholdsproduksjon (mange av våre kunder har spart masse tid på å la ChatGPT lage utkast til artikler, sosiale medier-poster, produktbeskrivelser osv.), men sørg alltid for at den menneskelige kreativiteten og stemmen skinner gjennom.
AI + menneskelig kreativitet = sant
En god tommelfingerregel er at AI kan gjøre grovarbeidet – ideer, utkast, analysere data for innsikt – men at en fagperson bør finpusse, tilføre case-studier, meninger eller humor som gir teksten sjel. Da får man det beste fra to verdener: effektivitet fra KI og autentisitet fra mennesket.
Husk også at verktøyene nå blir flerspråklige og kulturelt tilpasset; Meta sin satsing på å trene modellene på europeisk språk og kultur betyr at vi kan forvente bedre norsk og nordisk innhold fra generative modeller fremover. Det gir nye muligheter for markedsføring mot forskjellige segmenter, men stiller også krav til oss om å kvalitetssikre at budskapet treffer riktig kulturelt.