Artikkelen ble sist oppdatert 29. April 2024.
Om forfatteren: Kristoffer Broen Berg har spesialisert seg i Google-universet siden 2018 – herunder Ads, Analytics og sporing.
Fra og med 6. mars 2024 må de som bruker Google Ads ha på plass en tilstrekkelig samtykkeløsning fra en av Google sine sertifiserte partnere. Har du ikke dette på plass, vil det få betydelige konsekvenser for annonseringen din.
Oppdatering: Cookie Information melder at fra 1. mai 2024 vil Google kontrollere Google Ads kontoer for å sørge for at de overholder Eu User Consent Policy, de som ikke følger regelverket vil bli varslet.
Hva er egentlig Consent Mode v2?
Consent Mode v2 er et verktøy utformet av Google, som skal kommunisere til Analytics via Tags, om brukeren av en nettside har godtatt eller avslått bruk av cookies i samtykkebanneret.
Det som er nytt i denne omgang, er strengere regler som skal kontrollere om brukerdata kan benyttes av Google til annonseringsformål, og om videre personalisert markedsføring kan aktiveres – som f.eks. remarketing.
Utover dette så kan Consent Mode v2 via modellering, basert på akseptdata, hente tilbake en porsjon av den “tapte” dataen. Dette gjøres via aggregert og anonymisert data.
Kort oppsummert – Consent Mode v2 er kritisk for å ivareta kvaliteten av data man trenger for å kunne annonsere effektivt digitalt.
Atter en regel
Disse omveltningene kommer av EUs press på personvern og at man skal kunne kontrollere sine egne personopplysninger på nett. Spesifikt er det denne gangen er det The Digital Markets Act (DMA) som får Google til å ta tak.
Illustrasjonen fra Cookie Information viser en timeline over personvern-relaterte endringer.
The Digital Markets Act går i hovedsak ut på at de seks store plattformene, også kalt «gatekeepers», får strammere rammer de må forholde seg til. Blant annet legges mer av ansvaret for at klienter/bedrifter følger reglene i hendene på plattformleverandørene.
De seks store utgjør:
- Alphabet som eier Google og YouTube
- Meta & Whatsapp
- Bytedance – Selskapet bak Tik Tok
- Amazon
- Microsoft
Videre skal DMA bidra til å tilrettelegge for mer konkurranse (ved at tredjeparter ikke blir utestengt eller nedtrykt i favør av gatekeeperne på en av de overnevnte plattformene), og loven skal hindre at sluttbrukere blir sporet via målrettet annonsering, uten at tilstrekkelig samtykke er gitt.
Loven omfatter også andre områder, som du kan lese mer om her.
EU er kjent for å bruke bøter som avskrekkelse/straff, og slik er det også i dette tilfellet: Opp til 10 % av global årlig omsetning, eller opp til 20 % i tilfeller med gjentagende brudd.
Hva må jeg som bedrift gjøre?
Annonserer du digitalt og bruker du Analytics?
I så fall:
- Bruk en CMP Partner, som f.eks Cookiebot eller Cookie Information
- Implementer Google Consent Mode v2 på nettsiden via CMP-løsningen og Google Tag Manager
- Pass på at både Google Tags og andre tags, som f.eks Meta og Linkedin tags, er tilpasset de påkrevde justeringene
Certified CMP partners
Hva er en CMP partner?
- Det er en godkjent samtykkeløsningsplattform, anbefalt av Google. (CMP står for Consent Management Platform).
- De er sertifiserte partnere for Google Consent Mode, og integrert med Google Tag Manager – dette er spesielt viktig med tanke på implementering.
Oversikt over CMP partners – https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/#partners
Er du usikker på noen av de overnevnte feltene, så hjelper vi deg gjerne med dette.
Hva skjer med annonseringen om man ikke implementerer v2?
Dersom man ikke installerer Consent Mode v2, blir Google tvunget av Digital Markets Act til å begrense målrettingsmulighetene til annonsører.
Konsekvensene for annonsører som ikke sørger for at samtykke fra sluttbrukere er innhentet skikkelig inkluderer:
- Mister muligheten til å bruke remarketing, som er et veldig kraftig verktøy for markedsførere
- Google Analytics 4 målgrupper for Google Ads skal (ifølge Google) ikke fungere om Consent Mode v2 ikke er implementert
- Mulighetene til å benytte personalisert markedsføring begrenses
- Manglende data i rapporter
Dette vil i stor grad begrense f.eks. Shopping-, YouTube- og Displaykampanjer. Budstrategier som kjøres vil da lene seg på mindre og dårligere data, som igjen vil lede til mindre effektiv bruk av budsjett.
Tidligere har Google suspendert Ads kontoer for brudd på sine retningslinjer, f.eks om samtykkebannere ikke har holdt GDPR standardene. Search Engine Land har et skriveri om dette her.
Oppdatert: Får du en varsel at Google Ads kontoen ikke overholder regelverket meldes det at mulige konsekvenser er potensiell deaktivering av konverteringssporing, deaktivering av remarketing lister og potensiell suspensjon av Google Ads kontoen.
For å oppsummere:
Unøyaktig & manglende data → Mindre effektiv annonsering → Dårligere resultat
Her er det bare å hive seg rundt. Få på plass Consent Mode v2, så du kan fortsette å ha god data til å ta gode valg. Er det noe her som kan virke nytt og vanskelig – så er det nok fordi det er det: MEN da er det bare å slå på tråden, så hjelper vi deg gjerne!