Kom i gang med Google Analytics 4

Mange har kanskje fått med seg at dagens Google Analytics (Universal Analytics), som de aller fleste bruker til å måle trafikk til nettsiden, hva brukere foretar seg, konverteringer, målfullføringer, m.m. vil avvikles fra 1. juli 2023. Etter dette vil den nye Google Analytics 4 være standardløsningen fra Google. Etter den datoen må du ha fått på plass Google Analytics 4, som er den nye løsningen fra Google. Dette er en mer fremtidssikker løsning med helt nye muligheter for hva og hvordan ting måles, men er også tilpasset personvernlovgivning og GDPR. Vi har skrevet litt om hva som endrer seg i denne artikkelen: Google pensjonerer populært analyseverktøy

Hva bør jeg gjøre med dette nå?

Både Google og Aptum anbefaler at man setter opp den nye Google Analytics 4-løsningen snarest. Dette er ikke en oppdatering av den gamle Analytics-varianten, men en helt separat løsning som vil samle inn sine egne data parallelt. Gjør man dette nå har man tid til å bli vant til å finne fram i nye rapporter og menyer, og kanskje enda viktigere: Google Analytics 4 vil begynne å samle inn data slik at når den gamle løsningen avvikles har man allerede en god historikk å se tilbake på og sammenligne med i det nye verktøyet. Alternativet er å begynne fra null, og det vil man helst unngå. For å ha best mulig datagrunnlag å se tilbake på fra år til år haster det altså med å komme i gang.

Kan Aptum sette opp dette for meg?

Det kan vi selvfølgelig!

Aptum tilbyr oppsett av Google Analytics 4 med import av allerede eksisterende konverteringer fra kr. 3 990,-, litt avhengig av eksisterende publiseringsløsning. Da er du sikret at data samles inn til den nye løsningen og at du har data å sammenlikne med til neste år.

Vi kan også tilby en workshop hvor vi setter oss ned og ser nærmere på hvordan måling kan bidra til å gi deg som kunde bedre oversikt og grunnlag for beslutninger. Der kan vi sammen ta en god runde på hva som egentlig er viktig å måle på deres nettside, hvilke tall som er naturlig for dere å styre etter i forskjellige sammenhenger, hvilke muligheter man har til å spore disse i det gamle og nye Analytics-verktøyet, og alle andre tanker som måtte dukke opp rundt hvordan dere måler effekten av det dere gjør digitalt. Opplegg skreddersys deg som kunde.

Er du klar til å få på plass Google Analytics 4 eller har du andre spørsmål rundt måling av det som skjer på nettsidene deres? Ta kontakt i dag!

Se flere artikler