Fra 1. juli 2023 settes Universal Analytics, ellers kjent som Google Analytics, ut av drift. Men det er ingen grunn til panikk, i hvert fall ikke for bedrifter som tar riktige grep i forkant.
Så, hva kan du gjøre? I prinsippet er det to veier å gå. Du kan velge et alternativ til Googles analyseverktøy eller så kan du oppgradere til neste generasjon av Google Analytics, altså Google Analytics 4. De fleste alternative analyseverktøyene er enten betalingsløsninger, løsninger som mangler integrasjonsmulighetene som er i Google Analytics eller løsninger som ikke er like kraftige. Ettersom Google Analytics er svært etablert, og ikke minst en gratisløsning, er dette uten tvil det mest aktuelle analyseverktøyet for de fleste bedrifter.
Personvern, personvern, personvern
«In today’s measurement landscape, businesses need to navigate new challenges to understand the complex, multi-platform journeys of their customers — all while prioritizing user privacy.»
-Russell Ketchum. Director, Product Management, Google Analytics
Personvern er viktigere enn noen gang, og Google tar det omfattende grepet med å avvikle Universal Analytics blant annet fordi analyseverktøyet i stor grad lener seg på cookies. Samtidig bør det nevnes at Universal Analytics også har hatt enkelte begrensninger rundt kryssplattform- og enhetsinnsikt i tillegg til problemstillinger rundt personvernkrav som stadig blir strengere og strengere.
Hva er nytt med Google Analytics 4?
Kort sagt; mens Universal Analytics i hovedsak baseres rundt besøk/sidevisninger, er Google Analytics 4 i større grad rigget rundt hendelser. Google Analytics 4 kan dessuten bedre måle data på tvers av nettsider og apper. Maskinlæring og datadrevet attribusjon er sentralt, og alt er rigget med et fokus på personvern. Mye er nytt i dashbordet, og man finner ikke nødvendigvis alle de samme funksjonene man er vant med. Det er i tillegg for eksempel mulig å trikse og mikse mer når det kommer til egendefinerte rapporter.
Med andre ord er Google Analytics 4 en mer fremtidssikker løsning, og i tillegg investerer Google betydelig med tid og ressurser i videreutviklingen av verktøyet. Mye har skjedd de siste 12 månedene, og det forventes at GA4 vil bli enda bedre frem mot juli 2023.
Dette bør bedrifter gjøre nå
Aptums klare anbefaling er å installere Google Analytics 4 så fort som mulig, slik at verktøyet kjører parallelt med Universal Analytics frem mot juli 2023. Da blir du kjent med GA4, du kan samle historikk og den uunngåelige overgangen blir mer sømløs. Strengere GDPR-lovgivning (+ håndheving), og det faktum at ulike datatilsyn i EU rasler med sablene, kan dessuten medføre at Universal Analytics sin rapportering blir mer begrenset i tiden fremover – så det er ingen grunn til å vente.
Google har uttalt at tidligere prosessert data i Universal Analytics vil være tilgjengelig i minst seks måneder etter 1. juli 2023. Dette kan indikere at denne dataen på sikt blir utilgjengelig/fjernet. Altså; For å beholde historikken er det smart å eksportere data fra de viktigste rapportene og lagre dem i f.eks Excel, Google Sheets eller lignende.
Har du spørsmål eller trenger hjelp til implementering av Google Analytics 4? Kontakt oss i dag, så finner vi ut av det sammen!