Ved utgangen av 2022 ser vi et marked preget av usikkerhet, og mange opplever at kundene har endret sine kjøpevaner. Samtidig er bruken av sosiale medier stabil blant oss nordmenn, og kanalene har etablert en viktig plass i de fleste bedrifters markedsstrategi.
Så hva kan vi vente oss i tiden fremover? Vår faglig ansvarlige for sosiale medier, Alette Sørensen, deler her sine trend-spaninger for 2023.
1. Mer foreslått innhold
I løpet av 2023 vil se mer innhold fra personer og bedrifter vi ikke følger. Dette er en utvikling som allerede er godt i gang, som en effekt av suksessoppskriften til TikTok. Med hjelp av algoritmer og kunstig intelligens finner TikTok, og i økende grad Meta sine kanaler, ut av brukermønstre og hva som trender. Dette, sammen med informasjon om den unike brukerens interesser og preferanser, er grunnlaget for hva som vises eller foreslås i feeden din.
2. Økt kreativitet
Med økt foreslått (og populært) innhold, men ikke nødvendigvis økt tidsbruk i sosiale medier, vil konkurransen om å nå frem til målgruppen øke. For å få gjennomslag, vil kreativitet være viktigere enn det har vært til nå. Få frem de gode ideene, lag engasjerende konsepter, la varmen skinne gjennom, skill deg ut, og gjør det enklere for dine følgere og brukere å stoppe opp og se innholdet ditt.
3. Korte videoer i stående format
Her er det igjen TikTok som har utløst en trend. Instagram- og Facebook-reels er et svar på det populære videoformatet til TikTok. Videoene dekker hele mobilskjermen og er en helhetsopplevelse der musikk (eller i det minste lyd) er en viktig del. Videoene er underholdene, inspirerende eller behagelige. Her er det ikke tid til introduksjoner eller en sakte start – for å bli belønnet med gode visningstall må innholdet fange oppmerksomheten fra første sekund, og engasjere nok til å beholde brukerens oppmerksomhet for å bli belønnet med gode visningstall. Det kan høres ut som harde vilkår, men mulighetene er samtidig mye større hver gang man lykkes. Med reels kan du nå flere enn følgerne dine (foreslått innhold). Brukerne får se mer av det de liker – og bedrifter får mulighet til å bli oppdaget av flere.
4. AR og interaktivt innhold
I løpet av det nye året vil vi bli mer vant til å se interaktive annonser i sosiale medier. Snapchat har ledet an med AR-linser der du kan prøve solbriller, en genser eller plassere møbler i rommet via kameralinsen. Nå er også Meta på banen med AR-linser på Instagram (prøv for eksempel solbrillene til Ray Ban på Instagram). Her finnes det spennende muligheter for bedrifter som vil prøve nye veier! 3D og interaktivt innhold er ikke minst steg i retningen mot Metas neste store mål, The Metaverse.
5. Samarbeid med innholdsskapere
Det er ikke lett å holde seg oppdatert om alle nye muligheter, funksjoner og trender i sosiale medier. I 2022 har vi i økende grad sett at bedrifter har valgt å samarbeide med mikroinfluensere eller innholdsskapere som er gode på å lage innhold på enkelte plattformer eller for en utvalgt målgruppe. Dette er en trend som vi bli en større del av hverdagen fremover. Fordelen med denne typen samarbeid er ikke bare at innholdet blir tilpasset målgruppen, det oppleves i tillegg mer nært og autentisk dersom innholdsskaperen, som har opparbeidet seg tillit og tiltrekningskraft, kommuniserer direkte til målgruppen sin.
Der har vi noen av de store trendene som blir med oss i 2023. Høres det spennende ut, eller kanskje litt overveldende?
Ta kontakt med oss om du trenger hjelp med de gode, kreative ideene for sosiale medier, å lage en AR-linse eller hjelp med å skape innhold. Vi i Aptum blir gjerne med deg inn i 2023!