Aptum har inngått et strategisk partnerskap med Techpoint – Norges ledende tech- og næringslivskonferanse. Les mer om samarbeidet, og hvorfor vi anser det som ekstra viktig at vi tar del i Techpoints vekst.
Dette er Techpoint
Techpoint blir to dager i året Norges viktigste møteplass for å lære og bli inspirert om hvordan teknologi bidrar til å forme fremtidens virksomheter og en bærekraftig verden. Her koples næringslivet på tvers av alle bransjer. Årets konferanse går av stabelen 13.–14. september.
Konferansen samler suksessfulle og fremtidsrettede ledere, gründere og internasjonale eksperter fra hele verden på scenen for å dele sin kunnskap og diskutere de store linjene. Det handler ikke lenger om hva teknologien kan gjøre, men hva den bør gjøre. Det handler om de nye løsningene som oppstår når vi våger å satse.
– Vi er fornøyd med å få Aptum med som strategisk partner. Det er en stor glede å jobbe sammen med så mange dyktige mennesker, som brenner for å bygge Techpoint som en ledende tech- og næringslivskonferanse i Norge. Å ha alle tjenester innen kommunikasjon under samme tak, gjør at vi får en helhetlig tilnærming til kommunikasjon og merkevare, forteller Frode T. Ugland, leder av Techpoint.
Derfor er vi strategiske partnere
Sørlandet som region besitter enorm kompetanse innenfor teknologi. Her sitter noen av verdens største leverandører til olje-, gass- og energibransjen, og vi har konsulentbyråer som leverer systemer og løsninger på internasjonalt nivå. Videre har vi Norges kanskje beste universitet på informasjonsstudier og Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet har kontorer i Lillesand. Likevel oppleves det som at det er lettere å se til andre regioner når man skal rangere kompetanseledende miljøer.
Dette vil Aptum være med på å snu.
Vi deler synspunkt med alle som mener at Sørlandet fortjener å bli sett på som en ledende kompetanseregion. Vi ønsker at fremtidens kompetanse skal søke seg hit, og at regionen skal levere fremtidens løsninger for et bærekraftig samfunn.
– Å få være med på Techpoints reise er ikke bare spennende, det er viktig for oss som byrå.
Det sier Jørgen Hestås, byråleder i Aptum.
– Vi trenger at fremtidens kompetanse blir i regionen eller flytter hit etter studiene. Vi lever i stor grad av næringslivet, så for at vi skal vokse trenger vi vekst og fremgang rundt oss, fortsetter han.
Vår leveranse
Techpoint er inne i sitt femte år som konferanse. Vi gikk inn som partnere ved årsskiftet 2023. Vi ønsket at identiteten skulle reflektere posisjonen konferansen nå har tatt. Samtidig var det ønskelig at vi tok over drift av nettside og rollen som markedsfører.
Identitet
– Techpoint er et møtepunkt hvor koblinger skjer på tvers av bransjer. Det er også en konferanse for nye impulser, tanker og ideer. Altså skjer det koblinger, og det går signaler, både mellom mennesker og i hjernene til deltakerne. Hjernesymbolet visualiserer disse koblingene, samtidig som den symboliserer ideer, nyskapning og kreativitet. Det sier kreativ leder Erik Garaventa om arbeidet rundt identiteten.
– Teknologiaspektet visualiserer vi ved å gi assosiasjoner i stilen, hvor rette og organiserte linjer kan ligne et kretskort, fortsetter Erik.
– Vi vil at identiteten skal prege så mye som mulig av kommunikasjonen. Derfor vil naturligvis scenografi og lys inspireres av impulser og bevegelse.
Kampanje: Mindblowing! Electrifying! Shocking!
For å løfte inntrykket og vise at Techpoint er mer enn en «vanlig» næringslivskonferanse, spiller annonseringskampanjen på sterke følelser. Ved hjelp av uttrykksfulle portrettbilder og nærmest tabloide overskrifter ønsker vi å vise at deltakerne vil motta impulser som vil prege hele følelsesregisteret.
Merkevarebygging og markedsføring
Som del av samarbeidet stiller vi med kompetanse innen markedsføring. Vår egen Aptumist, Lars Gunnar Bergstad, fungerer som konferansens markedsansvarlig, og sier han får spennende erfaringer som følge av dette.
– Å bygge en merkevare er alltid spennende, men når man er med på en reise hvor målet er å løfte min hjemregion er det klart det motiverer ekstra. Sammen med Frode får jeg også bryne meg innenfor et område jeg normalt sett ikke beveger meg, med min retail-bakgrunn, så her deles det kompetanse i alle retninger, sier Lars Gunnar om rollen.
– Techpoint-teamet består også av flere dyktige kolleger i byrået, som har bistått med tekst, grafisk design, nettside (UX og WordPress), SEO, og Google- og SoMe-annonsering.
Vil du delta på Techpoint?
Kjøp billetter på https://techpointconference.no