Aptum har bistått Color Line i en årrekke, og i sommer feirer vi at vi har laget den femtiende utgaven av deres TAXFREE/TREND-magasin!
Magasinet, som består av sesongens kampanjer, tilbud og inspirasjon for alle skip og linjer, produseres seks ganger i året. Siden internett til sjøs fremdeles oppleves som kostbart, er de trykte magasinene svært viktig for Color Lines kunder om bord.
– Dette er solid!
– 50 utgaver markerer en stor milepæl, sier Lars Gunnar Bergstad, som er kundeansvarlig og leder for «CL-teamet».
– Samarbeidet vi har med Color Lines markedsavdeling og kategoriansvarlige er tett. Så tett at vi noen ganger refererer til hverandre som kolleger. Det viser at man har jobbet godt sammen, tilført kompetanse og levert kvalitet i mange år. Nå jobber vi videre for at de 50 neste utgavene skal bli enda bedre, fortsetter Lars.
150 versjoner krever stø kurs
I det daglige er det fem Aptumister i vårt Color Line-team, som støttes av flere ved behov. Av de fem er det kun Pia Lehtinen og Erlend Tollevik som har vært delaktig i alle 50 utgaver.
Pia Lehtinen er grafisk designer og fungerer som prosjektleder for magasinene. Når hver utgave lages i tre «linjeversjoner» (Norge–Danmark, Norge–Sverige og Norge–Tyskland) betyr det at hun har vært med på å lage 150 versjoner. Siden vi også leverer tilhørende butikkmateriell, viser det at hun både har struktur og historikk med seg når hun seiler hver utgave i havn.
– Å sortere materiellet vi får fra kategorisjefene i Color Line kan være utfordrende iblant, når hver kategori har sine fokusområder for salg og tilbud. Vi samarbeider tett i et par måneders tid, med flere korrektur-runder, for å lage det beste, helhetlige magasinet vi kan. Presentasjon og tydelig kommunikasjon av alle produkter og tilbud er viktig, men vi ønsker også at magasinet skal være til inspirasjon for kunder om bord, forteller Pia om prosess og fokus.
– Så fort vi nærmer oss enden av produksjonen, går vi i gang med alt annet materiell som hører til. Fra små hylleforkanter for hvert tilbud til store veggfolier for inspirasjon. Med totalt fem skip som også har unike behov, blir det en del å tilpasse. I tillegg lager vi skjerminnhold for å trekke kundene til butikkene om bord. Til sammen har Color Line ca 700 skjermer fordelt på skip og terminaler, sier Pia.
– Når alt er klart og levert til trykk, er det ikke lange veien før vi må sette kursen mot neste utgave. Det er ikke sjeldent vi jobber samtidig på både gjeldende og kommende kampanje!
Bidragsyter til kundetilfredshet
– Pris- og produktkommunikasjon i trykkede publikasjoner i såpass stor skala krever at man har orden i både redskap og mannskap, sier teamleder Lars.
– Vi jobber tross alt med en aktør som i 2022 ble kåret av Norsk Kundebarometer til reise- og turismebransjens vinner i kundetilfredshet. Color Line var også den eneste av i alt 13 virksomheter, uavhengig av bransje, som ble gitt fem av fem stjerner. Prisfeil eller feilinformasjon påvirker kundeopplevelsen og i noen tilfeller kan det påføre Color Line kostnader. Det er med andre ord avgjørende at vi er nøyaktige. Derfor er vi heldige som har Erlend, som trippelsikrer at vi leverer kvalitet i hver prisbombe, avsnitt og overskrift, fortsetter Lars.
– Alt er feil til det motsatte er bevist
Erlend Tollevik, Aptums tekstforfatter, er den som blant annet sørger for at mellomrom, punktum og bindestreker er som de skal. Samtidig som han forfatter inspirerende tekster om reisemål, oppskrifter og viner, holder han tunga rett i munnen når priser, produkttekster og -detaljer skal gjennomgås.
– Med en kunde av Color Lines størrelse, følger også et stort ansvar. Det er mye å lese på, og mye som kan gå galt. Når jeg leser korrektur må jeg gå inn i en ‘sone’ der jeg har som mål å finne flest mulig feil. Men det betyr ikke at det er mye feil; Color Line-teamet er veldig rutinerte og flinke, noe som gjør jobben min enklere.
– Men blir det aldri noen feil?
– Det hender selvsagt at det glipper, selv om det heldigvis er sjelden. Én gang ble for eksempel en intern beskjed mellom meg og en designer stående i magasinet, det var en pinlig feil. Og i den nylig avsluttende jubileumsutgaven av magasinet ble side 2 i TREND- og TAXFREE-delen av magasinet stående opp-ned. Det var ikke noe gøy, og skal ikke skje igjen!
– Men i og med at denne tabben ikke fikk noen større praktisk betydning, ble vi tilgitt av kunden, fortsetter Erlend. – Color Line mente at omtrykk ikke var bærekraftig, og forhåpentligvis blir eneste konsekvens at de som får det med seg trekker litt på smilebåndet. Forståelsen fra kunden i dette tilfellet, handler nok om at vi har et langvarig, tillitsbasert kundeforhold. De vet at de kan stole på at vi gjør en samvittighetsfull jobb, der målet alltid er å levere fra oss gjennomtenkt og feilfritt materiell, understreker tekstforfatter Erlend Tollevik.
– Et skikkelig dream team
Marianne Løwenstein er markeds- og kommunikasjonssjef i Color Line KOMBO (Kommersielt om bord). Hun er den som sørger for at all kommunikasjon om bord på alle skip holder høyeste standard. Marianne og hennes markedsteam i Oslo fungerer som bindeleddet mellom mannskapet om bord og oss i Aptum. Vi har daglig kontakt, så forholdet er tett.
– I likhet med Pia og Erlend har jeg vært involvert i alle disse utgavene av TAXFREE/TREND-magasinet. Over tid har de og resten av teamet som jobber tett med oss, vokst med oppgaven. Selv om det er et ‘langdistanseforhold’, der jeg sitter i hovedstaden og kategorisjefene befinner seg i Oslo, Sandefjord og Hirtshals, har vi en åpen og ærlig dialog, og generelt et nært og godt samarbeid, sier hun, og fortsetter:
Å gi våre gjester en god opplevelse og samtidig sikre inntjening og lønnsomhet betyr mye for oss. Color Line-teamet i Aptum lager ikke «bare» magasiner for oss, men er en viktig partner, ja nesten som et in-house byrå å regne, og deltar aktivt i vårt taktiske og strategiske markedsarbeid. De kjenner vår forretning og kommer på eget initiativ med forslag til aktiviteter som bygger opp om driften – sammen er vi et skikkelig dream team, fastslår Marianne Løwenstein.