Meny
"helhetlig og helhjertet"

SEM – annonser på søkemotor

SEM står for søkemotormarkedsføring og innebærer betalt annonseplass på søkemotorer. Målet er naturligvis økt trafikk til din nettside. Det oppnås med annonser til personer som søker etter dine produkter eller tjenester på de største søkemotorene.

Annonsene publiseres umiddelbart, og havner raskt høyt oppe i søkeresultatet. Du definerer hvem som skal se annonsene med stor grad av nøyaktighet, og betaler kun for klikk på din annonse. Utført riktig gir SEM meget god valuta for pengene.

Å være synlig på nett er viktigere enn noen gang! Sannsynligvis er det noen som søker etter dine produkter og tjenester akkurat nå! Finner de deg? Be oss om hjelp til å nå dem!

Hva er Google Ads?

Google Ads (tidligere Google Adwords) er verdens mektigste annonseringsverktøy – og den enkleste og mest effektive metoden for å havne øverst på Googles søkemotor. Google Ads har annonseformater som dekker de fleste formål og gir svært presis målretting.

Din virksomhet, merkevare eller produkt kan annonseres via

● Søk
● YouTube
● E-post
● Google Display-annonser

Bestem hvem som skal se dine annonser

Det unike med annonsering på Google er at du har full kontroll over hvem som ser annonsene dine. Det passer både for store selskaper med bredt nedslagsfelt og mindre virksomheter som bare skal nå ut i egen by eller eget nærområde.

Hva koster det å annonsere på Google Ads?

Du bestemmer selv hvor mye du ønsker å bruke. I motsetning til tradisjonell reklame tilbyr Google Ads betaling per klikk (PPC eller Pay Per Click). Det betyr at det normalt ikke koster noe å vise annonsen. Du betaler kun når noen faktisk klikker på den og havner på din nettside eller i din nettbutikk. Prisene justeres hele tiden i takt med konkurransesituasjonen.

Hvordan jobber Aptum med Google Ads?

Vår status som sertifisert Google Partner tilfører oss omfattende kunnskap om annonseproduktene til Google Ads. Partnerskapet gir også tilgang til eksklusiv opplæring fra Google. Målsettingen vår er selvfølgelig å kunne hjelpe våre kunder på best mulig måte, til enhver tid.

Vi skal sørge for at du får igjen så mye som mulig for dine annonser, til lavest mulig pris. Det kan dreie seg om økt relevant trafikk til din nettside, mer salg i nettbutikk, flere henvendelser eller styrket kjennskap til din bedrift eller merkevare.

Aptum kan hjelpe din bedrift med:

Oppsett av Google Ads-konto

● Oppsett av ny Google Ads-konto eller gjennomgang og optimalisering av eksisterende konto
● Definere dine målgrupper
● Definere strategi og langsiktige mål
● Koble konto opp mot Google Analytics, Tag Manager og Google Webmaster tools

Søkeannonser

● Vises over og under det organiske søkeresultatet på Google
● Vises når brukere søker etter produkter eller tjenester du tilbyr
● Effektive annonseringsformater for å få brukeren til å agere, i form av kjøp eller kontakt

Google Display-annonsering

● Bilder, tekst eller video
● Vises på relevante nettsider, nettaviser, apper, blogger og forum
● Skaper oppmerksomhet fra brukerne, og benyttes ofte til å bygge merkevare og/eller omdømme
● Et meget rimelig og godt alternativ til tv- og radioreklame

Google Shopping-annonser

● Viser dine produkter direkte i søkeresultatet med bilde, pris og informasjon
● Omgjør automatisk produkter i din nettbutikk til profesjonelt utformede annonser på Google Ads
● Du betaler kun når noen klikker på din annonse
● Gir meget effektiv eksponering av nye produkter

Mobilannonser

● Annonseformater tilpasset søk på mobile enheter
● Vi tilpasser annonser og landingsside for mobile plattformer

YouTube-annonsering

● YouTube er verdens nest største søkemotor og har mange ulike formater
● Meget kostnadseffektiv formidling av budskap direkte til målgruppe
● Kan effektivt målrettes etter demografi, geografi, søkebegrep og interesseområder

Gmail-annonser

● Annonse vises øverst i Gmail-innboksen til kunden
● Kan målrettes bare for kunder som er interessert i dine produkter og tjenester

 

Bing Ads – annonsering på Bing

Joda, de fleste bruker Google som søkemotor. Det er likevel verdt å merke seg at Bing hadde en markedsandel på 17 % i 2017. Det gjennomføres over 16 millioner søk på Bing i Norge hver eneste måned.

Fordelen ved å annonsere på Bing er lavere kostnad per klikk enn eksempelvis hos Google. Klarer du å treffe din målgruppe, vil du ofte oppleve en bedre konverteringsrate. Dette betyr at du betaler mindre per salg.

Hvem treffer du på Bing?

Brukere av Bing har en høyere gjennomsnittsalder enn på Google, samt generelt sett høyere lønn og utdanning. Selger du et produkt eller en tjeneste for en litt eldre målgruppe, kan det være en god idé å utvide annonseringen til Bing. Ulempen er lavere antall månedlige søk, og lengre tid for innhenting av pålitelige målinger.

Hvordan Bing Ads fungerer

Bing Ads fungerer på mange måter som Google Ads, og du betaler for antall klikk på annonsene dine. Du kan også her definere dagsbudsjett og ha full kontroll på økonomien. Annonserer du allerede på Google Ads, kan du enkelt importere dine kampanjer, og dermed spare tid og penger på oppsett tilpasset din Bing Ads-konto.

Ta kontakt, så hjelper vi deg i gang!