Meny
"helhetlig og helhjertet"

SEM – annonsere på Google Ads og Bing Ads

Å være synlig på nett er viktigere enn noen gang. Sannsynligvis finnes det noen som søker på etter dine produkter og tjenester akkurat nå!

Spørsmålet er: Finner de deg?

Google Adwords har byttet navn til Google Ads, men er fortsatt verdens mektigste annonseringsverktøy – og den enkleste og mest effektive metoden for å havne øverst på Google.

Hva er Google Ads?

Google Ads er Googles annonseplattform, og kanskje den mest lønnsomme annonsekanalen som finnes. Her når du på en unik måte frem til de som søker etter dine produkter eller tjenester i søkemotoren Google. Med annonseformater som dekker de fleste formål og svært presis målretting, når du ut til publikummet du ønsker.

Din virksomhet, merkevare eller produkt kan annonseres via

● Søk
● YouTube
● E-post
● Google Display-annonser

Bestem hvem som skal se dine annonser

Det unike med annonsering på Google er at du har full kontroll på hvem som ser annonsene dine. Det passer både for store selskaper med bredt nedslagsfelt og mindre virksomheter som bare skal nå ut i egen by eller eget nærområde.

Hva koster det å annonsere på Google Ads?

Du bestemmer selv hvor mye du ønsker å bruke. I motsetning til tradisjonell, analog reklame, tilbyr Google Ads betaling per klikk (PPC eller Pay Per Click). Det betyr at det normalt ikke koster noe å vise annonsen. Du betaler kun når noen faktisk klikker på den og havner på din nettside eller nettbutikk. Ingen fastpris – prisene justeres hele tiden i takt med konkurransen.

Hvordan jobber Aptum med Google Ads?

Vår status som sertifisert Google Partner innebærer at vi har omfattende kunnskap om annonseringsproduktene til Google Ads, og at vi kan levere gode resultater for våre kunder. Det betyr også tilgang til eksklusiv opplæring direkte fra Google. Målsettingen vår er selvfølgelig å kunne hjelpe våre kunder på best mulig måte, til enhver tid.

Vår jobb er å sørge for at du får igjen så mye som mulig for din annonsering, til en lavest mulig pris. Det kan dreie seg om økt relevant trafikk til din nettside, mer salg i nettbutikk, flere henvendelser eller styrket kjennskap til din bedrift eller merkevare.

Aptum kan hjelpe din bedrift med:

Oppsett av Google Ads-konto

● Oppsett av ny Google Ads-konto eller gjennomgang og optimalisering av eksisterende konto
● Definere dine målgrupper
● Definere strategi og langsiktige mål
● Koble konto opp mot Google Analytics, Tag Manager og Google Webmaster tools

Søkeannonser

● Vises over og under det organiske søkeresultatet på Google
● Vises når brukere søker etter produkter eller tjenester du tilbyr
● Effektive annonseringsformater for å få brukeren til å agere, i form av kjøp eller kontakt

Google Display-annonsering

● Bilder, tekst eller video
● Vises på relevante nettsider, nettaviser, apper, blogger og forum
● Ideelt format for å skape oppmerksomhet fra brukerne, og benyttes ofte til å bygge merkevare og/eller omdømme
● Et meget rimelig og godt alternativ til tv- og radioreklame

Google Shopping-annonser

● Viser dine produkter direkte i søkeresultatet med bilde, pris og informasjon
● Google Shopping omgjør automatisk produkter i din nettbutikk til profesjonelt utformede annonser for bruk gjennom Google Ads
● Du betaler kun når noen klikker på din annonse
● En meget effektiv måte å eksponere nye produkter og oppfordre til kjøp

Mobilannonser

● Flere og flere søk gjennomføres på mobile enheter
● Vi sørger for at annonser og landingsside er tilpasset mobile brukere, for å unngå å miste verdifull trafikk og salg

YouTube-annonsering

● YouTube er verdens nest største søkemotor og har mange ulike formater
● Meget kostnadseffektiv måte å formidle budskap direkte til målgruppe
● Kan effektivt målrettes for relevant publikum basert på demografi, geografi, søkebegrep og interesseområder

Gmail-annonser

● Annonse vises øverst i Gmail-innboksen til kunden
● Kan målrettes slik at de bare vises til kunder som er interessert i dine produkter og tjenester

 

Bing Ads – annonsering på Bing

Joda, de fleste bruker Google som primære søkemotor. Det er likevel verdt å merke seg at Bing hadde en markedsandel på 17 % i 2017, og at det gjennomføres over 16 millioner søk på Bing i Norge hver eneste måned.

Fordelen ved å annonsere i Bing er at kostnaden for antall klikk vil være mye lavere enn eksempelvis Google. Klarer du å treffe din målgruppe, vil du ofte oppleve en bedre konverteringsrate. Dette betyr at du betaler mindre per salg.

Hvem treffer du på Bing?

Det som også er interessant, er at brukere på Bing har en høyere gjennomsnittsalder enn på Google, samt generelt sett høyere lønn og utdanning. Selger du et produkt eller en tjeneste for en litt eldre målgruppe, kan det være en god idé å utvide annonseringen din til Bing.

Ulempen er at antall månedlige søk er lavere, og det kan ta lengre tid før du hente inn pålitelige målinger.

Hvordan Bing Ads fungerer

Bing Ads fungerer på mange måter som Google Ads, og du betaler i forhold til antall klikk på annonsene dine. Du kan også her sette dagsbudsjetter og ha full kontroll på økonomien.

Annonserer du allerede på Google Ads, kan du enkelt importere dine kampanjer, og spare tid og penger ved oppsett av din Bing Ads-konto.

Ta kontakt, så hjelper vi deg i gang!