Meny
"helhetlig og helhjertet"

Jakten på oppmerksomhet

Ta vare på kundene? Nei, sier Facebook-leder. Konsentrer deg om kunden du ikke har!

Ingen kan beskylde markedsføringsindustrien for å stå stille. I nyttårsutgaven av teknologimagasinet WIRED utfordrer Maureen McDonagh mantraet om å pleie de som allerede er interessert i virksomheten din.

McDonagh er Industry Head-Retail hos Facebook. I sin spådom for 2019 viser hun til salgsorienterte selskaper som ikke bare tar vare på den delen av publikum som allerede har interagert med dem. Nå henvender de seg vel så mye til den store gruppen de ennå ikke har fanget opp. Tesen er klar: Ikke vent til kunden utvikler kjøpeintensjon. Du skal skape den i stedet!

Veien til vellykket rekruttering av passive konsumenter er tredelt, skriver McDonagh. Først og fremst gjelder det å skille seg ut. Annonsører og forbrukere forventer tilpassede og relevante budskap. Du må nå dem med din egenart og du må engasjere dem.

Tommelstopp

Det andre prinsippet hennes handler om fart. Og om tommelstansing (thumb-stopping). Det gjelder å stoppe eller bremse fingersveipen, slik at din annonse ikke farer forbi uten å bli sett. Er du under 20 år, suger du til deg innhold på Facebook dobbelt så fort som en femtiåring. Gjennomsnittlig tar det 1,7 sekunder å fange opp et budskap på mobilen. Du bør få unna ditt videobudskap på maks 2,7 sekunder.

Og da er vi inne på den tredje faktoren, visualisering. I dag er det bilder og videoer som hersker. Om få år – nesten bare video, mener McDonagh. Deretter virtuell og forsterket virkelighet (VR og AR). Suksessen til relativt ferske Instagram Stories tyder på at hun har rett.

På den andre siden må betraktningene hennes ses i lys av selskapet hun jobber for. Det er helt sikkert riktig at aktørene forventer enda mer treffsikker og personlig tilpasset reklame. Bruk av stadig mer sofistikert kunstig intelligens forsterker dette bildet. Samtidig peker kritiske røster på at overdoser av personifisert avertering kan vekke irritasjon.

 

Persondata

Facebook har også fått bulker og skraper i omdømmet etter at tvilsom og skandaløs omgang med brukerdata er avslørt. Mange føler dessuten ubehag ved tanken på at personlige opplysninger settes i system for å få oss til å kjøpe enda mer.

Det nye personvernsregimet fra EU setter dessuten noen klare begrensninger for innsamling og oppbevaring av private data. Og domsavsigelser i USA har tvunget aktørene til å gi opp innsamling av sensitive data om religion og etnisk tilhørighet.

Utrullingen av 5G forsterker likevel bildet McDonagh tegner. Nedlastning på et øyeblikk tillater interaktive budskap med store datamengder. Video i HD-kvalitet, interaktivitet og forsterket virkelighetsopplevelse blir standard vare i alle kanaler. Morgendagens reklame er deltakelse, opplevelse og avansert historiefortelling.

Jørn Arnold Jensen

https://www.wired.co.uk/article/facebook-engagement-instagram-shopping