Meny
"helhetlig og helhjertet"

Våre fem beste tips for å lykkes med julekampanjen på Google

Julen er en viktig periode for mange bedrifter, og det merkes. Konkurransen er aldri så høy i de digitale kanalene som i november og desember. Derfor kan det være lurt gi seg selv et lite forsprang.
:
:

Våre fem beste tips for å lykkes med julekampanjen på Google

Julen er en viktig periode for mange bedrifter, og det merkes. Konkurransen er aldri så høy i de digitale kanalene som i november og desember. Derfor kan det være lurt gi seg selv et lite forsprang.

1. Bruk remarketing

Å vise annonser på nytt til de som allerede har besøkt nettsiden din, og sett på produktene dine, er en klassisk strategi uansett situasjon. Det er allikevel spesielt viktig i salgsperioder der mange gjerne gjør research på forhånd, eller kanskje de samme kundene som kjøpte noe på Black Friday kan tenkes å komme tilbake for å kjøpe en julegave?

Her er det bare fantasien som setter grenser for hvilke grupperinger man kan lage, som for eksempel de som har kjøpt noe, de som ikke har kjøpt noe, de som har sett på spesifikke produktsider, eller de som har vært inne på nettsiden i minst en gitt tid. For en ren nettbutikk finnes det også muligheter som å dynamisk vise nøyaktig de samme produktene noen har sett på uten å kjøpe.

Husk at remarketing må settes opp i Google Analytics.

 

2. Gjør en prioritering

Det er ikke til å komme unna at tiden rundt Black Friday og jul er høysesong for annonsering innen mange produktområder. Det kan fort bety større konkurranse om plassen og høyere priser for klikk og visninger. Da er det viktig å ha gjort en prioritering i forkant av hvilke produkter og flater man virkelig må være tilstede på. Kanskje det er noen få viktige produkter som trekke inn mesteparten av trafikken via annonsering, og så kan andre tilbud komme tydeligere fram på nettsiden? Se gjerne over fjorårets kampanjer for å analysere hvordan trafikken endret seg da.

Et ekstra tips her, hvis det er noen få viktige produkter eller tilbud som bør vises fram, legg de til som promoteringsutvidelser. Da vil de kunne vises under alle annonser med informasjon om tilbudet og en link rett inn til produktet, også på annonser for andre produkter.

 

3. Bruk nedtelling-funksjonen

Visste du at tekstannonser på Google har en egen funksjon for å dynamisk vise en nedtelling for hvor lang tid det er igjen av et salg? Her setter du bare inn når salget slutter, eller for eksempel en frist for levering før julaften. Så vil alle som ser annonsene vite hvilken frist de har å forholde seg til. Se hvordan her.

 

4. Planlegg et kampanjeløp

På Google finnes det mange typer kampanjer og målsettinger, og alle har sin rolle i et fullt kampanjeløp opp mot en salgsperiode. Kanskje man for eksempel skal innlede med bildeannonser på displaynettverket, eller videoannonser på YouTube noen uker i forkant, for å nå ut til en større potensiell kundegruppe mens de gjør research om hva de skal kjøpe? Slik får man litt oppmerksomhet før salget, og bygger opp en gruppe potensielle kunder man kan vise remarketing-annonser til. Så kan annonseringen under selve salgsperioden gires over til annonser som er mer direkte salgsutløsende, som søkeannonser rundt produktene eller bildeannonser direkte til remarketingmålgruppen.

 

5. Sett opp regler

Ingen på jobb i romjula, men du skulle gjerne satt i gang en kampanje på 1. juledag? På Google er det forholdsvis enkelt å sette opp regler som for eksempel kan starte og stoppe annonser til et gitt tidspunkt. Sett opp alle kampanjene og annonsene i forkant og bruk noen minutter på å legge inn regler for hva som skal skje når – så kan du ta juleferie med god samvittighet.