Meny
"helhetlig og helhjertet"

Slik lykkes du med julekampanjen på Facebook

Julegaver, sesongens must-haves og gode kupp. Årets to siste måneder byr på store salgsmuligheter for markedsførere. Sterkere konkurranse stiller derimot strengere krav for å nå målgruppen og få gode resultater. Men, med noen smarte grep vil du få en effektiv og lønnsom kampanje på Facebook – også i juletiden.

Slik lykkes du med julekampanjen på Facebook

Julegaver, sesongens must-haves og gode kupp. Årets to siste måneder byr på store salgsmuligheter for markedsførere. Sterkere konkurranse stiller derimot strengere krav for å nå målgruppen og få gode resultater. Men, med noen smarte grep vil du få en effektiv og lønnsom kampanje på Facebook – også i juletiden.

1. Bruk ekstra energi på annonsene

Utformingen av annonsen kan være det som er enklest å nedprioritere, men er ofte den mest avgjørende faktoren til om kampanjen lykkes. Her har du med andre ord mye å vinne på å legge litt ekstra energi. Annonsen må klare å fange oppmerksomheten til målgruppen din.

Den gode nyheten er at annonsen ikke trenger å være veldig dyr for å fungere godt:

 

2. Sikre at målgruppene er relevante

Når konkurransen og kostnaden øker, blir det enda viktigere å rette annonsen mot akkurat de du vil nå. Dersom du for eksempel selger fritidsklær for menn, kan det være lurt å ikke kun avgrense målgruppen geografisk og til «menn», men også til aldersgruppene som står for størst andel salg. Det er også en fordel å begrense målgruppen til personer som har en livsstil som matcher de klærne du selger.

Rundt jul kan det være aktuelt å sette opp en parallell kampanje – med en egen annonse – til en målgruppe som inkluderer kvinner, for å tipse om julegave til noen en er glad i. Igjen, tenk kreativt – og husk å være så relevant som mulig, både i valg av målgruppe og tilpassing av annonse til målgruppen.

 

3. Sjekk landingssiden før du publiserer

Annonsen og landingssiden må matche. Når brukeren har klikket på linken, ønsker du at de skal bli på nettsiden (og gjerne gjennomføre et kjøp eller ta kontakt). For at det skal skje, må nettsiden møte brukerens forventninger. Dersom annonsen handler om julegaver, men det første som vises på landingssiden er tilbud på halloween-utstyr, vil brukerne sannsynligvis miste interessen. Det samme gjelder hvis nettsiden ikke er tilpasset for mobilen. Relevansen mellom annonsen og nettsiden er også noe som bedømmes av Facebooks algoritmer, og som påvirker resultatet.

Sett gjerne opp en egen landingsside til kampanjen, hvis det er behov for det.

 

4. Kjør remarketing-kampanje

Hvis du har en Facebook-piksel på nettsiden (anbefales) har du mulighet til å skape en egen målgruppe som består av de som har besøkt nettsiden din. Det vil gi deg sjansen til å nå disse brukerne igjen – mens de fremdeles er i tenkeboksen.

Dette er en målgruppe som du kan nå med høy kostnadseffektivitet. Den kan kjøres med et lavt budsjett, og fører ofte til en lavere kostnad per resultat sammenlignet med andre målgrupper. I tillegg er relevansen – som Facebooks algoritmer legger stor vekt på – sikret, siden brukerne allerede har vist at de er interesserte.

Tenk på å tilpasse budsjettet etter målgruppens størrelse – en god indikator er å følge med på visningsfrekvensen. Hvis annonsen vises mange ganger per person på kort tid, er det på tide å skru ned budsjettet. Husk også å begrense tidsperioden – hvor lenge etter at brukeren har besøkt nettsiden som det er relevant å vise annonsen. Etter 2-4 uker kan vi kanskje forvente at interessen har kjølnet.

 

5. Planlegg og start i tide

Det er ikke sikkert det er bedre sent enn aldri. I «høysesongen» for Facebook-annonsering – i dagene rundt Black Friday – risikerer du å ikke få nok visninger til å bruke opp budsjettet, dersom du ikke setter opp kampanjen noen dager på forhånd. Kampanjer som forberedes i

tide i Facebook Ads Manager vil fungere som en «bestilling» og gi større forutsigbarhet.

I jula er konkurransen fremdeles høy, selv om den ikke er like konsentrert som på Black Friday. Her er målgruppens adferd vel så avgjørende. Når begynner målgruppen å se etter idéer til jul? Hvor tidlig starter julegavehandelen? Og hva sier trendanalysene om årets julehandel?

Som markedsfører har du alt å vinne på å komme målgruppen i forkjøpet.